Indberetning af fisk

Fangede_laks_2022
Fangede_laks_2023

18/10 Fangstrapport pr. telefon

Efter en dags fiskeri med orm, blev der skiftet til spinner så kom huggene, flere fisk fik ikke fat, men endelig fast fisk, og efter nogle gode udløb skulle fisken landes, frem med nettet, men da fisken skal nettes drejer den, og det eneste der hænger i nettet er spinnerens trekrog, med fisken hængende udenpå, så er der kun et at gøre, hurtigt op på land med fisken sprællende udenpå nettet, en meter inde på land falder fisken af, en havørred på 81 cm. og 5,3 kg.

Hele optrinet foregik ved Ringbroen ved 16,30 tiden, fangeren var Lau Jepsen.

17/10 Fangstrapport pr. telefon

Lau Jepsen og Casper Mehlsen har i dag været en tur ved åen, faktisk med et rimeligt resultat. Lau fangede en steelhead på 2,5 kg. og en han laks på 75 cm. der naturligvis blev genudsat. Casper fik 2 havørreder en på 40 cm. som blev genudsat, og en pæn blank på 3,5 kg.

17/10 Bekræftelse

Jeg vil lige benytte dette forum, til at bekræfte at jeg for cirka 3 uger siden, i en af mine åleruser, fangede og genudsatte en rigtig flot han laks, laksen målte mellem 120 og 140 cm. og jeg anslog vægten til 15 kg.

Jeg håber så at den kan blive genfanget ved el-fiskeriet, for jeg er ikke i tvivl om at det må være en af vildlaksene.

Gert

5-5-04 002.jpg (71750 byte)

6/10 Fangstrapport pr. mail

Hej Igen
Så gav det en mere, denne gang en havørred på 2,5 kg i gennemskæringen. Taget på spinner.
Verner Andersen

test 004.jpg (71622 byte)

4/10 Fangstrapport pr. mail

Hej Gert
Så gav det endelig fangst! Det blev til en havørred på 4 Kg (billedet) ved bøgils om formiddagen og endnu en om eftermiddagen på 2 kg ved elmasterne. Begge blev taget på blink.
Verner Andersen

1/10 Fangstrapport pr. telefon

Kurt Klein har sammen med en fiskekammerat, fanget 7 flotte laks på en dag, alle fanget på spinner ved masterne, de blev selvfølgelig genudsat.

22/9 Fangstrapport pr. telefon

Søndag den 19/9 var Hartmut Valter igen på besøg ved åen, denne gang fangede Hartmut 2 havørreder, en på 49 cm. og en på 56 cm., begge fanget på spinner i Store Gennemskæring.

18/9 Fangstrapport pr. telefon

Lau Jepsen fangede fredag en havørred på 2 kilo, Lau fortalte at der nu var mange fisk i åen, han havde selv misset 4 - 5 gode bid, og han kunne berette om flere fangede fisk, fanget af forskellige fiskekammerater.

11/9 Fangstrapport pr. telefon

Hartmut Valter fangede søndag den 5/9 en havørred på 60 cm. og 2,8 kg. fanget på spinner ved Højspændingen.

3/9 Fangstrapport pr. telefon

Benny Meldgård fangede i dag en flot laks, anslået vægt 5 kg. laksen blev fanget på spinner, laksen blev forsigtigt genudsat, med håbet om at det måtte være en vildlaks.

12/8 Fangstrapport pr. telefon

Anders Bennedsen beviste i dag at det kan lade sig gøre at fange fisk, selvom temperaturen er omkring de 25 grader. På det øverste stykke af årskortsstykket, fangede han på enhånds fluestang kl. 16,30 en flot laks på 6 - 7 kg, laksen var let farvet med begyndende røde prikker, fighten varede cirka 20 min. før laksen kunne befries fra krogen og genudsættes.

18/7

Fangstrapport pr. telefon

Der fanges fisk ikke så få endda, Anders Bennedsen fangede fangede onsdag den 16/7 ved 17,30 tiden, 2 havørreder begge  målte 50 cm. den ene vejede 1,5 kg. den anden 1,8 kg. søndag den 18/7 kl. 17,15 fangede Anders en steelhead på 54 cm. og den vejede 1,8 kg. alle fanget på flue på årskort stykket.

Once fangede søndag den 11/7 en havørred på 2,5 kg. fisken fik han som en slags sidegevinst, da fisken han havde set og fiskede efter, var en fisk på omkring en meter, men den må vente til Once kommer hjem fra ferie.

IMG_3683 20(Small) 20copy.jpg (124311 byte)

1/7 Fangstrapport

Den 29/6 var jeg nede ved Skibbroen og fiske gedder igen. Efter at have fiske i ca. 5 min bed en stor gedde på min skaller.

Det var en gedde på 9 kg og 110 cm.

Lars Mikkelsen

26/6 Fangstrapport pr. mail

Søndag den 27. juni fangede jeg en gedde på 70 cm og 2.5 kg tæt ved Kanalhuset. Fisken tog en wobler.
 Venlig hilsen
Jesper Bunk

24/6 Fangstrapport pr. telefon

Jeg blev i dag ringet op af et medlem, der kunne fortælle mig at han havde opserveret nogle mistænkelige personer ved åen. Jeg holder øje med hvad der sker, ser i noget så ring venligst.

Medlemmet kunne også fortælle mig at han de seneste dage havde fanget 3 havørreder, og at han ser mange fisk når han er ved åen, bare ærgerligt at det er så svært at få fangstrapporter i år.                                                           Gert

8/6 Fangstrapport pr. telefon

Lau Jepsen har ved Ringbroen, fanget en havørred på 55 cm. og cirka 2,5 kg., fanget på spinner. Havørreden var helt blank og med havlus.

8/6 Efterlysning.

Ejeren til et fangstnet søges, nettet er fundet ved Ringbroen, ejeren kan rette henvendelse til Lau Jepsen.

8/6 Oprydning

Jeg har været ved Ringbroen, for at følge op på en henvendelse om, at det var svært at fiske lige ved broen uden af få bundhug.

Jeg har fisket stykket igennem med et anker, jeg må sige der dukkede mange underlige ting op, jeg begynder fra den tunge ende, en halv olietønde, 5 plastiksække halvt fyldt med sand, 3 indkøbsvogne, 2 plastiksække med isvaffelskilte, 1 cykel, 1 stativ med 4 ben, 1 bildæk, 1 kabeltromle med 20 - 30 meter ledning, 1 stykke gulvtæppe, noget der lignede 1 gammel radio og nogle grene.

Der er muligvis mere, så hvis der er problemer så ring til mig, og fortæl hvor det ligger, så prøver jeg igen.

Jeg ryddede også lidt med bukskrydderen, under dette arbejde, skræmte jeg en meget stor ørred ude ved Rørholmen, jeg vil anslå den til at være 8 - 10 kg., derudover så jeg 1 fisk springe ved Ringbroen, og 1 springe ved Kanalhuset da jeg sejlede hjem.

6/6 fangstrapport pr. brev

Lars Buhrkall har været på tur til Vesteråen, sammen med 9 kammerater fra deres fiskeklub, resultatet blev.

Vi fangede 2 aborrer, og næsten en stor ørred. Den var helt inde ved kanten, men så blev makkeren for ivrig, så den går der endnu . . . .

Med venlig hilsen og tak for arrangementet.

Lars Buhrkall

5/6 Fangstrapport pr. telefon

Der er i de seneste dage fanget mindst 4 havørreder fra 2 kg. op til 6 kg. fanget af 2 lystfiskere. Oplysningerne kommer fra en meget pålidelig kilde, bare ærgerligt fangerne ikke ønsker at komme med oplysningerne, så jeg kan bringe navnene.

Det ser ud til at den lave vandføring, virkeligt har fået havørrederne til at stoppe i Vesteråen, så der kommer nok flere fangster de næste dage.

2/6 Observation

Da jeg var ved slusen kl. 5,00 i morges, så jeg 3 store fisk søge rundt i overfladen uden for slusen, det er et sikkert tegn på at der er opgang for tiden.

1/6 Fangstrapport pr. telefon

Bent Nicholaisen fangede natten til i dag, en havørred på 5,4 kg og 75 cm. vest for Kammerslusen. Den flotte havørred blev fanget på orm, Bent lovede at sende billeder af fisken når han fik dem.

IMG_3044 20(Small) 20copy.jpg (65527 byte)    IMG_3050 20(Small) 20copy.jpg (105018 byte)

31/5 Fangstrapport fra Skibbroen

Anders Bennedsen fiskede i dag med flue efter gedder ved Skibbroen. Han fik en lille gedde på 20-25 cm, da en stor gedde på en lille meter tog den lille gedde.

Den stor gedde spyttede dog den lille gedde ud efter lidt fighten. Lidt efter tog den stor gedde igen den lille. Men igen spyttede den stor gedde den lille ud.

Selv fangede jeg, Lars Mikkelsen, en gedde på 75 cm og 3 kg på skaller. Der ud over mistede jeg en gedde på ca. samme størrelse.

Lars Mikkelsen

31/5 Fangstrapport

J. Nyborg Jørgensen har i Bøgilds den 14/5 fanget en gedde på 5 kg.

31/5

Der har været problemer med servere de sidste par dage. Derfor er nyhederne lidt gamle.

Hilsen Lars Mikkelsen

16/5 Fangstrapport

Søndag skulle Audrius lige prøve ved Skibbroen, han får fisk på og da han fighter fisken, går den over mod Johanne Dan, pludselig bliver fisken meget tung og efter nogle hidsige ryk, lettere igen og meget død, da Audrius får fisken op, viser det sig at det er en laks på godt 2 kilo og 65 cm. totalt flænset op af en gedde, der har taget laksen under fighten, og spyttet den ud igen.

Den gedde må være stor, og jeg ved der er et par stykker der har sat sig for, at den skal fanges, det bliver spændende og se om det lykkes.

Og så lige. nu er vejret til at der skal komme Maj Springere, husk så lige at melde fangsterne.

3/5 Fangstrapport

Benny Meldgård fangede i dag en gedde på 5 kilo, gedden blev genudsat.

Der er kommet fisk ind, jeg så i dag 2 fisk vende i vandet ved Kanalhuset.

14/4 Fra tv 2s tekst tv

8/4 Fangstrapport

Tirsdag den 6/4 kl. 15,30, fangede Anders Bennedsen en meget flot grønlænder, den målte 45 cm. og havde en vægt en vægt på 1,5 kg, det giver en konditionsfaktor på 1,64, ret imponerende. Fisken blev fanget på 2 hånds fluestang, på det øverste stykke af åen.

7/4 Fra fangstrapportkasserne

Verner Andersen har den 31/3 fanget en grønlænder på 47 cm. og en gedde på 6 kg. begge fanget i bøgils.

1/4 Eksotisk fisk

Da jeg i dag kom ud til Kammerslusen, så jeg noget meget stort vende sig i vandet tæt på Slusen, efter kort tid viste den sig igen, en kæmpe stor fisk, 3. gang jeg så den, kunne jeg se hvad det var, en stor hvid haj, anslået længde 3 meter. Jeg ved ikke om de er lovlige at fange i Danmark, men hvis i fanger den vil jeg gerne have et billede inden i genudsætter den. Måske er det en lille flok der er gået ind i Vadehavet, da der også er strandet en på Rømø.

31/3 Laks

Jeg var i dag i Vesteråen for at fange snæbler til bestandsanalyse, under dette fiskeri fangede amtets mand Michel og jeg, en flot opgangslaks på godt og vel en meter, og vi anslog vægten til at være på den gode side af 8 kilo, der blev taget en skælprøve hvorefter laksen forsigtigt blev genudsat, udover laksen så vi 3 grønlændere på cirka 50 cm. og et par nedfaldsfisk, disse blev naturligvis også genudsat. Laksen fangede vi i Kanalhussvinget, faktisk lige ud for den nye bænk.

29/3 Fangstrapport pr. telefon

Laust Lorezen har i dag i den Lille Gennemskæring, fanget en grønlænder på 51 cm. og 1,5 kg. og en meget stor nedfaldsfisk på omkring 1 meter, der blev genudsat. Laust så en anden lystfisker, der havde fanget en havørred på godt 60 cm.

28/3 Fangstrapport pr. mail

Netop hjemvendt fra Vesteraaen den 27/3.
Mistede desværre i dag en stor fisk, laks/gedde. Anslået vægt over 10 kg. To hårde rusk fra midten af åen. Fisken kunne ikke "løftes" fra bunden på 0.40 forfang.
Venlig hilsen Jeppe Crenzien

27/3 Fangstrapport Pr. telefon

Bent Olsen fangede i går fredag, en grønlænder på 48 cm. 1,3 kg. mens Frank Olsen fik en havørred på 58 cm., begge fanget i den Lille Gennemskæring på orm.

26/3 Fangstrapport pr. mail

Rigtig mange fiskere ved åen i dag. Dejligt vejr og mange fisk oppe af hilse på os. Jeg fik en flot havørred på 61 cm og 3,1 kg. Fanget på spinner i høj solskin ved middagstid ved lille gennemskæring.
 Finn S.J.

Jeg var i dag d. 26/3 ude ved elmasterne.
Fangede 2 nedgænger 73 og 85 cm.
Og en lille grønlænder på 35 cm.
Alle genudsat.
Fik en lille snak med landmanden der hvor vi parkerer, han fortalte at vi ikke måtte parkere på den lille plads mere, der hvor han brænder af.
Hilsen Jens Nielsen
Skærbæk

S3400009.jpg (85282 byte)

24/3 Fangstrapport

Bent Olsen fangede i dag 2 grønlændere omkring de 45 cm. han kom lige hjem til mig så vi kunne få dem fotograferet. Noget tyder på at grønlænderne har været trukket langt op i åen i år, helt øst for byen, og de nu er på vej nedad i systemet, det kan blive en spændende weekend, nu hvor åen er ved at falde lidt til ro.

23/3 Fangstrapport

Den første blank laks er fanget, det var Rasmus fra Knæk og Bræk, der fangede laksen i torsdags ved Ringbroen, laksen blev naturligvis genudsat, det bliver alle Rasmuses fisk i øvrigt, men Rasmus fik sig en god oplevelse. Det var i øvrigt første gang Rasmus fangede en laks. Laksen blev fanget på 2 hånds fluestang.

23/3 Efterlysning

Der er ved Ringbroen den 13/3 fundet 2 nøgler hæftet sammen med en springring, i ringen sidder en lille lommekniv. Kender nogen ejeren kan han henvende sig til mig.

S3400013copy.jpg (194466 byte)

22/3 Finn Olsens bænk

Jeg har ryddet lidt buskads i Bugten ved Kanalhuset, det har så givet plads til en ny bænk, den er placeret lige ved åen, faktisk lige op for en af åens bedste pladser til sommer havørreder, så der skal nok blive rift om at side på bænken. Bænken har som i kan se i overskriften allerede fået navn, nu skal der bare laves et lille skilt med navnet.

19/3 Fangstrapport pr. mail

Søndag den 7. marts fiskede jeg på strækningen fra Kanalhuset til Store Gennemskæring. Det gav en lang og meget slank laks på 3 kg, der straks blev genudsat. Tirsdag den 9. marts var jeg ved åen igen, denne gang på stykket fra Ringvejsbroen til Elledningerne. Tæt ved Elledningerne fangede og genudsatte jeg en nedfaldsørred på 3,2 kg. Begge fisk huggede på spinner.
Venlig hilsen
Jesper Bunk

19/3 Fangstrapport pr. mail

Havørred (grønlænder) 48 cm. - 1,1 kg. Fanget lidt øst for "masterne".
 Blev flere gange generet af speedbåd med ekstrem høj fart. Motoren var på 125 HK.
 mvh. Finn S. Jensen

19/3 Speedbådssejlads

Som jeg kan forstå er sejladsen med speedbåde startet, jeg kan fortælle at jeg afventer et møde med Ribe Amt og Ribe Sejlklub, hvor vi i fællesskab skal prøve at finde en løsning på problemet, før det ender ud i en ulykke.

16/3 Fangstrapport pr. telefon

Lau Jepsen fangede i dag, ved Kanalhuset, en nedfalds havørred på 54 cm. og 1,5 kg fisken blev genudsat.

14/3 Fangstrapport pr. mail

Hej Gert
Heine og hans fiskekammerat Anders samt undertegnede var lige en tur
ude ved Kanalhuset den 13-03.
Heine fik en nedgænger på ca. 60 cm. samt en gedde, Jeg selv fik også en
nedgænger på ca. 60 cm.
 Hilsen Finn

14/3 Fangstrapport

Anders Bennedsen fangede torsdag den 11/3 en grønlænder på 43 cm. ved Ringbroen. Senere fangede han en gedde på 4 kg ved Skibbroen begge fanget på flue.

12/3 fangstrapport pr. telefon

Boy Grunert  har den 2/3 kl. 16 ved Ringvejsbroen fanget en grønlæner på 48 cm. og 1,2 kg.

12/3 Fangstrapport

Otto Pedersen fangede i dag en grønlænder på cirka 43 cm. lige kommet fra havet, den var fyldt med havlus.

10/3 Fra fangstrapportkasserne

Benny Meldgård har haft en god dag fredag den 5/3, han fangede 3 grønlændere 1 på 41 cm og 0,85 kg. og 2 på 46 cm der vejede 1 kg. hver. Søndag den 7/3 har Jeppe Crenzien været ude med fluestangen, han fangede en grønlænder på 42 cm. og en gedde på 1,7 kg. som dog fik sin frihed igen. Ole Bendix har mandag den 8/3 fanget en havørred på 4,5 kg. Hvis Ole har fotograferet den, håber jeg at kunne bringe billedet her på siden.

Anders-kolding-6-3-04.jpg (78171 byte)

6/3 Fangstrapport fra Kanalhuset

Anders Kolding fik en grønlændere på 1,7 kg og 57 cm. På en rød Flying Condom.

Der ud over fik han en nedfalder.

Heine Veilgaard fik også en nedfalder.

Finn Olsen fik en grønlændere på 33 cm.

Lars

fiskebilleder 20054.jpg (97204 byte)

5/3 Fangstrapport pr. mail

Ja "Jens mange fisk" er en mand der holder ord, han fangede en grønlænder på 42 cm. den 3/3 ved Højspændingen, mens Bjørn måtte nøjes med en nedfaldsfisk. Se i øvrigt billedet af Clauses fisk fra den 2/3

4/3 Fangstrapport pr. telefon

Hans Wittendorf fangede i dag en fin grønlænder i Lille Gennemskæring på 51 cm. og 1,5 kg. den blev fanget på spinner.

4/3 Fra fangstrapportkasserne

Jeg var i dag rundt for at tjekke fangstrapportkasserne, jeg ved ikke om det er fordi folk fryser når de skal hjem, men i glemmer at skrive fangsterne i, der var kun noteret 4 fisk, de 3 er på siden i forvejen Carl Rasmussen har den 1/3 fanget en grønlænder på 52 cm. og 1,5  kg.. Jeg ved der er fanget flere fisk, så husk at skrive dem i, og gerne også kontakte mig. Alle fangster har interesse, også genudsatte laks eller nedfaldsfisk, for de to sidst nævnte, er anslået længde og vægt fint.

Gert

fiskebilleder 20024.jpg (66801 byte)

2/3 Fangstrapport pr. telefon

At fiskeriet i Vesteråen i marts, ikke kun er grønlændere og nedfaldsfisk, det blev slået fast i dag, Claus, Bjørn og Jens var taget i Bøgilds, herfra ringede Jens til mig og berettede. Der er fanget en drømmefisk, det er ham Claus han har fanget en havørred, den er stor kom ud og se, og tag lige en vægt med. Som sagt så gjort, jeg kørte derud, sjældent har jeg set så flot en fisk kort og tyk og skinnende blank, vægten viste 12 pund en kanon fisk, ja og så havde han jo også fanget en grønlænder på 51 cm. Bjørn har taget billeder af fisken og har lovet at sende dem til mig, så kommer de her på siden. Bjørn og "Jens mange fisk" de fangede ikke noget, men specielt Jens lovede at leve op til navnet i morgen, det får vi så se.

1/3 Fangstrapport pr. mail

Premiere fiskeriet for 4 af de garvede Vesterå fiskere, gav følgende resultat, ved Elmasterne fangede Bjørn 2 nedfalds havørreder, Bent 1 nedfalds laks, 1 nedfalds havørred og en snæbel, alle naturligvis genudsat. Claus fangede en grøndlænder på 41 cm. ved Skibbroen, mens "Jens mange fisk" overhovedet ikke levede op til sit navn, han fik et rundt nul på premieren, meget imod alle odds.

1/3 Fangstrapport pr. telefon

Jørgen Nielsen fik i dag en god start på fiskeåret, han fangede ved Kanalhuset 2 rigtig flotte grøndlændere, en på 51 cm. og en på 54 cm. fiskene vejede 1,5 kg. stykket, begge fisk blev fanget på orm. De er blevet fotograferet af Finn Olsen, med Jørgens kamera, så mon ikke vi kan se fiskene i næste Nr. af Fiskeavisen. Finn fangede selv en grøndlænder over målet, samme sted på spinner, men han valgte at genudsætte fisken.

Hans Wittendorf fangede i Bøgilds Hjørne en grønlænder på 51 cm. og 1,7 kg. fanget på spinner, fisken var mærket med et calin mærke. Verner Andersen fangede samme sted 2 nedfaldsfisk som begge blev genudsat.

Første tilmelding af fangst i år, en havørred på 46 cm og 1,1 kg. fanget af Benny Meldgård, på det midterste stykke af åen. Fisken var mærket med et calin mærke, alle data bliver sendt til D.F.U. i Silkeborg af Benny.

26/2 Billeder

Der er kommet nye billeder fra forskellige steder ved åen.

Se dem her.

Hilsen Lars Mikkelsen

23/2 Vadehavsbekendtgørelsen

Så kom Vadehavsbekendtgørelsen, i den kan man i § 6,stk. 2 læse, at i de vandløb, der løber ud i Vadehavet, er laks og ørred, bortset fra regnbueørred, fredet i perioden 1. november – 31. marts, startende 1. november 2004, og i stk. 3, laks i Ribe åsystem er fredet hele året frem til 31. december 2009.

Det vil med andre ord sige, fangede laks skal genudsættes, allerede fra sæsonstart 1/3 – 04.

Forslagsstiller til den udvidede fredning af havørred, er Samarbejdsudvalget for Ribe åsystem, se denne artikel

For at få sagen yderlig belyst, kontaktede jeg miljøkoordinatoren for Samarbejdsudvalget, vi fik en rigtig god snak, om bevæggrunden til fredningen, og de problemer fredningen har og vil give mig, og de der fisker i Vesteråen.

Jeg håber nu på, at Samarbejdsudvalget og Konsortiet Ribe Vesterå, i fremtiden kan få et samarbejde i gang, så lignende situationer ikke opstår, og jeg mener faktisk, at der kan komme noget positivt ud af et sådan samarbejde, ikke mindst i bestræbelserne for at få en laksebestand, hvor der i forvejen er et begyndende samarbejde. Se i øvrigt hvad Samarbejdsudvalget arbejder med på deres hjemmeside  http://www.sitecenter.dk/ribeaasystemet

19/2 Fredning annulleret

Efter et par hektiske dage, kan jeg glæde jer med, at det er lykkes mig at få den varslede fredning, af havørred i marts måned udsat, dog bevares fredningen af laks.

Det forventes, at havørred bliver fredet i marts måned fra 2005, ikke kun i Ribe Å men i alle vadehavsåer, dette for at beskytte de mange undermålere der er i åen, så kan man mene om det hvad man vil, men det bevirker dog at når der bliver solgt kort, ved man hvad man køber.

SÅ SÆSONSTART 2004 I RIBE VESTERÅ ER DEN 1/3

Gert Mikkelsen

18/1

Fangstrapporterne fra 2003 er blevet flyttet ind under Fangstrapporter 02-03

Lars

18/1 Grønlænderundersøgelse 2004

Der er i forbindelse med grønlænderundersøgelsen, opsat 6 loggere i åen, 1 ved Ringbroen opsat på en jernpæl, og 5 ved Kammerslusen alle udlagt på flagbøjer, den første i svinget ved Kanalhuset, resten vest for.

Gert

2/1 De nye kort er på vej.

ÅRET DER GIK I RIBE VESTERÅ

Så gik der en fiskesæson mere, for nogen noget der ligner en super sæson, mens andre ikke har haft den store sæson, men generelt er der fanget godt med fisk. Specielt har fiskeriet ved Skibbroen vist sig fra den gode side, der var mange, der fik gode fisk de sidste par måneder. Der har så været tale om at nogen fiskede i fredningsbæltet, jeg var flere gange selv oppe for at kontrollere dette, men da var alt i orden, skulle nogen se, at et sådan fiskeri foregår, så gør venligst fiskeren opmærksom på fredningszonen.

Jeg har i det forløbende år fået et par henvendelser om ulovligheder i Vesteråen, udover ovenstående, har der været henvendelse om fiskeri uden fiskekort, forsøg på rykfiskeri, ulovlige ruser og sejlads med speedbåd. Jeg har forsøgt at tage mig af de anmeldelser, der er kommet. Fiskeriet uden fiskekort, der har jeg haft kontakt med nogle stykker, og vi er alle nået til enighed. Rykfiskeriet, der må jeg sige, jeg tror ikke noget sådant forekommer, men der forekommer fejlkrogninger, her er det op til den enkelte, om man vil tage fisken eller genudsætte fisken, smag og behag er meget forskellig. Ulovligt rusefiskeri, der har jeg fået en anmeldelse, som jeg straks fulgte op på, dette resulterede i at jeg fandt 2 sæt ruser i åen, som blev afleveret til politiet. Speedbåds sejladsen, ja den må der ganske enkelt gøres noget ved, inden det ender med en ulykke i åen, her har jeg et glimrende samarbejde med Ribe Sejlklub, og vi vil forsøge at gøre noget ved sagen.

Der har været henvendelse om fiskeri fra flydering, dette er blevet sidestillet med fiskeri fra båd, sådan at evt. flyderingsfiskere fisker efter samme retningslinjer som fiskere fra båd.

Grønlænderundersøgelsen fortsætter i 2004, dette resulterer i at der vil forekomme mærkede havørreder, læs i øvrigt medsendte beskrivelse af undersøgelsen.

Laksefredning, der er der stadig ikke kommet noget endeligt, men det ser ud til, der kommer en laksefredning i 2004, følg selv med i pressen eller på min hjemmeside www.ribe-vesteraa.dk, kommer der ikke en fredning, opfordrer biologerne til en frivillig genudsætning af laks, lig den der var i 2003. Der vil i forbindelse med ophjælpningen af vildlaksen forekomme El-fiskeri efter laks, dette måske også i september og oktober, her vil der udelukkende blive opfanget laks og kun opstrøms Ringbroen.

Medlemsmæssig har der været fremgang i forhold til 2002, dog mangler der stadig medlemmer, for at nå det forventede medlemstal på 250, der jo som bekendt medfører en automatisk forlængelse af konsortiet, men ved fælles hjælp og fastholdelse af priserne fra 2002, håber jeg at vi i år kommer tættere på målet. En rigtig stor hjælp er, hvis flere er villige til, at indrapportere deres fangster, gerne med billed af fisken, alle fangster har interesse, ønsker fangeren at fangststedet ikke røbes, respekteres det naturligvis.

Skulle nogen have gode ideer om, hvordan medlemsskaren forøges, eller man har en der gerne vil meldes ind, da kontakt mig på mail terne8@stofanet.dk telefonisk på 75410657 eller kom forbi.

I ønskes alle et godt nytår og knæk og bræk i den kommende sæson.